Utstillingsåpning, TRE BLIKK - Ole Brodersen, Ketil Olav Sand og Lisbeth Finsådal
Utstilling, Kafé, Kultursøndag
Søgne Kunstlag
Søgne gamle prestegård
Velkommen til åpningen av fotografiutstillingen TRE BLIKK med Ole Brodersen, Ketil Olav Sand og Lisbeth Finsådal søndag 7. september kl. 14.00!
Høstens første utstilling er med tre spennende fotografer med tilknytning til Agder. Alle bruker fotokameraet på ulike måter og med forskjellige agenda. I utstillingen vil vi bli bedre kjent med hver og en av kunstnerne og deres måte å se verden på.
Ole Brodersen er hovedsakelig kjent for sine vakre og kunstneriske foto med motiver fra kysten og havet, bearbeidet så de får en nesten utenomjordisk skjønnhet.
Ketil Olav Sand fotograferer gjenstander og hverdagssituasjoner på en ny og annerledes måte, som gjør at du automatisk opplever et pusterom i dagen din.
Og for Lisbeth Finsådal har alltid menneskene vært viktige i kunstnerskapet, noe som har ført til at de mellomemmeskelige relasjonene i fotografiene alltid kommer til syne.
Utstillingen vises i Galleri Fjøset til og med søndag 23. november 2025. Åpningstider: Tir-fre kl. 10-15, søn kl. 12-16. Gratis inngang.
Fra kunstnerne:
Ole Brodersen:
Ole Brodersen bor og arbeider i Lyngør, hvor han har vokst opp som tolvte generasjon i sin familie. Han er utdannet art director, har gått på Oslo Fotokunstskole og vært assistent for Dag Alveng. Arbeidene hans har vært vist i blant annet Venezia, New York, London, Paris og Boston, og er innkjøpt av Nasjonalmuseet for fotografi (Preus). I høst skal han også ha en utstilling på Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal og i tillegg delta på en utstilling hos Scandinavia House i New York. I sommer lanserte han boka Se for deg et sted – en samling fotografier og tekster fra Lyngør. Boken inneholder bidrag fra Johan Harstad, Simen Tveitereid, Dag O. Hessen, Håkon Haugland og Simon Bainbridge.
Ketil Olav Sand:
Hommage á Cy twombly
Det hender at jeg tar en tidlig buss inn til Oslo, besøker så mange utstillinger jeg klarer før kveldsbuss tilbake, det er helt på kanten av hva som er tilrådelig med så mange inntrykk på en kort dag, men jeg stålsetter meg, er fokusert og i kjempeslag når jeg besøker gallerier som kan nås i og omkring Oslo sentrum, det blir mye gamping og jeg legger alltid inn en lunsj.
Jeg begynte med alvorlig fotografering lovlig seint i livet og måtte lære av noen, jeg studerte alt jeg kom over, mer eller mindre systematisk, fotografiets historie, fotografhistorie, intervjuer, biografier og portretter av og med fotografer, jeg bestilte bøker, mange bøker, bokpakker fra hele verden kom i bølger, jo mer jeg leste dess mer ble det klart at jeg lite eller ingenting kunne, men forbildene var der, det var ingen veg tilbake. En av bøkene var en samling av Cy Twombly's fotografier.
På en av mine galleriturer inntok jeg lunsj på Stortorgets Gjestgiveri, det var i april, sola sto lavt inn gjennom vinduene over bordet der jeg satt og videre inn over de oppdekka bordene som sto klar for ettermiddagen og kvelden, skinnende hvite, tykke damask-duker, dekketøy og bestikk.
Der så jeg noe som var trigga av polaroid-bilder i fotoboka til Cy Twombly, han gjorde det så enkelt, han SÅ alt enkelt, derfor har jeg min “Hommage á Cy Twombly”. Alt er gjort før jeg må bare gjøre det på min måte
Les Lu Chi og lag eit dikt.
Han segjer ikkje korleis det skal vera.
Mange har måla ei eik fyrr.
Likevel Måla Munch ei eik.
Olav H. Hauge
Det er kanskje oppblåst å lene seg på Edvard Munch og Olav H. Hauge, men det handler om det samme for alle som lager bilder eller skriver. Ketil Olav Sand
Lisbeth Finsådal:
Kart over berøringer
Kartet er en nødvendighet for overlevelse og for vår forståelse av verden. Som mennesker organiserer vi kunnskap om rommet rundt oss for å orientere oss og handle i verden. Disse kartene former hvordan vi oppfatter og er i kontakt med våre omgivelser. I stor grad skaper vi mange av disse kartene selv gjennom egne erfaringer og sanseinntrykk.
Kart over berøringer er mitt forsøk på å visualisere det usynlige og å gi form til det flyktige — tanker om hvordan berøring kan se ut og sette spor.
Arbeidene kombinerer fotografi, tegning og ord. Tematisk kretser de rundt og gjennom kropp, natur og lengsel. Helst vil de finne dette punktet som er usynlig, men likevel presist. Punktet eller, den tynne grensen mellom det å føle og det å være, mellom ord og stillhet. Akkurat der hvor kartet er et nødvendig utgangspunkt for å navigere både innover og utover. Samtidig minnes vi på at huden er kroppens største organ, men også ett tynt skall mellom selvet og verden.
ekvidistanser
på kartet og i mellom
oss
berøringspunkter
ved elva holdes steinen
glatt og kald
likevel nært
senere, fingeruppen
som følger linjen
med puls
og hvisker ut
avstand
Lisbeth Finsådal (f. 1983) er utdannet portrettfotograf med lang erfaring innen fotografi, mennesker og kommunikasjon. Gjennom store deler av sitt liv har hun vært opptatt av å formidle historier og følelser gjennom bilder og ord. Siden 2020 har hun drevet visningsstedet T I D, hvor hun utforsker og presenterer kunstneriske prosjekter, hovedsaklig i samarbeid med andre kunstnere, men også gjennom egne arbeider. Gradvis har hun utviklet en egen kunstnerisk praksis der fotografi er kjernen i hennes uttrykk.